Schaeffler Nederland

 
 
 
 
 
 
Motorsystemen

Automobiliteit van de toekomst

  Conceptvoertuig CO2ncept-10%
Download
 
 
 
 
Close

Met het CO2ncept-10% voertuig op basis van een Porsche Cayenne, toont Schaeffler de indrukwekkende verbeteringspotentialen, die door consequente gedetailleerde aanpassingen aan voertuigen met verbrandingsmotoren behaald kunnen worden. Bij het CO2ncept-10% gaat het om optimalisatieoplossingen die serierijp zijn, zonder de basisconfiguratie van het voertuig aan te tasten.

 
 
 

Ter optimalisatie van de klassieke aandrijflijn wordt gebruik gemaakt van elektrische componenten, in plaats van voorheen toegepaste hydraulisch werkende componenten. In het CO2ncept-10% worden verschillende nieuwe en bewezen, geoptimaliseerde componenten uit het Schaeffler-portfolio in de aandrijflijn en het chassis toegepast, die het brandstofverbruik - in vergelijking tot in serie geproduceerde voertuigen - aanzienlijk verminderen.

De motor is voor 5,8% verantwoordelijk voor de vermindering van het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot. Het merendeel daarvan (4,1%) wordt bereikt door het VarioCam Plus-systeem met elektromechanische nokkenasverstellers (in plaats van voorheen toegepaste hydraulische nokkenasverstellers). Nog eens 1,7% resulteert uit de geminimaliseerde wrijving door het optimaliseren van de componenten in de klep-, riem-, en kettingaandrijving.

Een verdere 1,1% brandstofbesparing wordt gerealiseerd door het toepassen van tweerijige hoekcontactkogellagers in het vooras- en achterasdifferentieel. Deze TwinTandem-lagers vervangen de tot nu toe toegepaste kegelrollagers en verlagen daarmee de wrijvingsweerstand in de aandrijving aanzienlijk: bij de voorasaandrijving met 35%, bij de achterasaandrijving zelfs met 42%.

 
  Start-stop-systemen
 

Schaeffler is met haar brede technologieportfolio voorloper op het gebied van de diverse start-stop-concepten. Een ontwikkelingsdoel van de ingenieurs is om het geïnstalleerde elektrische vermogen van het start-stop-systeem zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Zo zijn een op de behoefte afgestemde werking van de aggregaten en regeneratief remmen een absolute noodzaak om aan toekomstige emissievoorschriften te voldoen.

  Downsizing
 

Het verminderen van de cilinderinhoud c.q. van het aantal cilinders is een manier om te voldoen aan de steeds strengere CO2-grenswaarden. Dit betekent niet dat autorijders van vandaag en morgen genoegen hoeven te nemen met minder. In tegendeel, de motoren van de toekomst zijn krachtige, high-performance motoren die in vele opzichten op efficiency gericht zijn. En door slimme technieken worden de optredende torsietrillingen in de aandrijflijn teniet gedaan.