Schaeffler Nederland

 
 
 
 
 
 
Aandrijfsystemen

Automobiliteit van de toekomst

  Schaeffler ACTIVeDRIVE

Het conceptvoertuig ACTIVeDRIVE demonstreert Schaeffler's visie op moderne automobiliteit. Voorzien van vele vooruitstrevende ideëen, fungeert het conceptvoertuig als platform voor het testen van diverse componenten en systemen onder realistische omstandigheden.

 
Download
 
 
 
 
Close

Schaeffler ACTIVeDRIVE is een volledig elektrisch voertuig met vierwielaandrijving en een totaal vermogen tot 210 kW. De 18 kWh lithium-ion accu heeft een bereik tot 100 km.

 
 
 

Bijzonder aan de Schaeffler ACTIVeDRIVE is het zowel op de voor- als op de achteras gemonteerde actieve elektrodifferentieel (Schaeffler eDifferentieel). Dit combineert de elektrische aandrijving met de mogelijkheid tot het controleren van de aandrijfkracht van elk wiel individueel. Daardoor wordt het zowel voor de dynamiek en veiligheid als ook voor het comfort bevorderlijke Torque Vectoring (koppelverdeling tussen het rechter- en linkerwiel) mogelijk.

De mogelijkheid voor de actieve verdeling van aandrijfmomenten maakt het eDifferentieel tot een ideaal platform voor een innovatieve controle van de rijdynamiek. Met de in de ACTIVeDRIVE getoonde oplossing is Schaeffler pionier voor een dergelijk elektrisch concept in de voertuigaandrijving.

 
  48V-systeem
 

Slimme hybridisatie met het 48V-laagvoltagesysteem: Centraal element is een 48V-aandrijfmodule, die naar keuze op de voor- of achteras geplaatst kan worden. Het gaat hierbij om een elektrische aandrijving inclusief koppeling en planeetwielaandrijving die op compacte wijze ingebouwd kan worden. Deze aandrijfmodule maakt de weg vrij voor een kostengunstige hybridisatie. Het design als laagvoltage-oplossing, in vergelijking met hoogvoltage-oplossingen en de daarmee verbonden eisen, laten kosten en onkosten dalen.

  Innovatieve lichtgewicht-technologieën

Vermindering van verbruik en van CO2-emissies zijn belangrijke thema's voor autoproducenten. De verlaging van het totaalgewicht van een voertuig, en daarmee de omkeer van de gewichtsspiraal, is een van de gebieden met optimalisatiepotentiaal.

 
Download
 
 
 
 
Close

Lichtgewicht constructies zijn essentieel voor duurzame mobiliteit van de toekomst. Dit geldt zowel voor conventionele aandrijvingen als voor elektrische voertuigen. Ook Schaeffler zet in op innovatieve lichtgewicht-technologieën als belangrijke basis voor duurzame CO2-reductiestrategieën.

 
 
 
  Schakelpatroon-lager

De modernste versnellingsbakken met dubbele koppeling resulteren voor de automobielindustrie meer en meer in nieuwe, efficiënte oplossingen op het gebied van inbouwruimte. Vaak is er geen plaats, het schakelpatroon op de schakelvorken en de vergrendelingen in de behuizing aan te brengen. Daarom biedt Schaeffler een integrale oplossing voor de inbouwneutrale lagering van schakelelementen aan.

 
Download
 
 
 
 
Close

De nieuwe combinatie met een schakelpatroon en een lager voor draai- en langsbewegingen (RLF) is daarmee een interessant alternatief voor de constructeur. Want de schakelpatroonlagers kunnen niet alleen aan de buitenwanden, maar ook aan de tussenwanden van de versnellingsbak geïntegreerd worden.

Zelfs na 4 miljoen belastingswisselingen, wat overeenkomt met meer dan de tweevoudige bedrijfsduur van een schakelvork, is aan de componenten nog geen enkele slijtage waar te nemen.