Schaeffler Nederland

 
 
 
 
 
 
Gemotoriseerde tweewielers en speciale voertuigen

Technische berekening

 
 
 

Van de theorie tot de praktijk

Als toekomstgericht bedrijf investeren wij in de ontwikkeling van uw producten. Daarbij maken wij gebruik van moderne simulatieprocédés, testvelden en laboratoria voor fysische en chemische onderzoeken.

Constructie

Klantenspecifieke lageringen en componenten zijn kenmerkend voor de merken INA en FAG. Uiteraard worden de meest moderne hulpmiddelen zoals CAD gebruikt, wat ook interessant is voor beide partijen.

Berekening en selectie

Met behulp van de door de Schaeffler Groep ontwikkelde software BEARINX® kunnen wij complexe assystemen en volledige aandrijfmechanismen vormgeven en berekenen. De interne belasting van alle mogelijke lagertypes, tot het kleinste rolelementcontact, wordt berekend en kan in tabel- of in grafische vorm weergegeven worden. Op basis van de belasting van de afzonderlijke contactplaatsen bepaalt BEARINX® heel exact de berekende levensduur van de lagering.

Simulatie

In de constructie- en modelleerfase wordt gebruik gemaakt van "state-of-the-art" methodes zoals dynamische simulatie en FE-analyse. Via "Rapid Prototyping" kan de klant zelfs een model op ware grootte krijgen waarmee hij de inbouwsituatie kan testen.

Bij de technische berekening is het de bedoeling de werking evenals de bedrijfszekerheid van zowel afzonderlijke componenten als het totale systeem te controleren. Om te beantwoorden aan deze complexe vraagstellingen worden aangepaste modellen gecreëerd waarna met de respectieve softwarepakketten de onderstaande gegevens berekend worden:

  • kinematica en kinetica
  • "Finite Elemente"-methode
  • topologie optimalisering
  • bedrijfszekerheid
  • analyse van de eigen spanningen
  • dynamische simulatie met meerdere elementen
  • hydraulica (1D, CFD)
  • ladingswisselsimulatie
  • mechatronica
  • tribologie