Search term

Aanpassing van een van de langste hefbruggen in de wereld Schaeffler levert 67 speciaal voor de Botlekbrug ontworpen tweerijige cilinderrollagers.

Pressrelease Stage Image
Schaeffler field engineers assisteerden bij het montageproces in het kabelwiel.

22-05-2018 | Barneveld

De Botlekbrug werd in 2015 geopend. In 2017 is uit onderzoek naar voren gekomen dat de lagers in de omloopwielen niet naar behoren functioneren. Er is besloten om de lagerconfiguratie opnieuw te ontwerpen en alle 64 omloopwielen aan te passen en te vervangen. Dat was het moment dat Schaeffler erbij betrokken werd en een oplossing vond.

De Botlekbrug is de grootste hefbrug in Nederland, gelegen in het havengebied van Rotterdam ten westen van de oude Maas. De brug is verbonden met de snelweg A15, de verbinding van de haven met het Europese achterland. De bouw van de brug startte in 2011 en vier jaar later in november 2015, is de brug in gebruik voor verkeer in beide richtingen. De hefbrug heeft vier rijbanen en op de brug komt ook een verbinding voor het spoor en voor (brom)fietsers en voetgangers. Met twee brugdekken van elk 87,4 meter en een breedte van 49 meter, bedraagt het te heffen gewicht 5000 ton per brugdek. Niet alleen het te heffen gewicht is indrukwekkend, maar ook de frequentie van het aantal openingen: de brug opent ca. elk uur, aldus 6000 keer per jaar. Een van de belangrijkste punten is de snelheid: De te heffen hoogte is 31 meter, en er zijn slechts 109 seconden nodig voor het heffen en neerlaten van een brugdek. Dat is uniek. De hoogste hefsnelheid is 43,5cm/s.

De nieuwe lagerconfiguratie bestaat uit een speciaal ontworpen tweerijig cilinderrollager met een buitendiameter van 900mm en een gewicht van 800kg. De met Durotect B gecoate cilinderrollen worden gescheiden door een rolgeleide messing kooi, om het lager van het ideale loopgedrag te voorzien. Durotect B verbetert het loopgedrag van het lager en verlaagt de wrijving. De ringen van het lager zijn voorzien van een Corrotect coating om elke mogelijke vorm van corrosie te voorkomen. Voor de optimale verdeling van de belasting in het lager, worden de twee rijen met de hoogste nauwkeurigheid op elkaar afgestemd.

De optredende axiale belasting kan opgenomen worden door het speciaal geprofileerde contactvlak tussen de cilinderrol en de ring van het lager. Alle lagers zijn gemarkeerd met een serienummer voor volledige traceerbaarheid. De lagers zijn gesmeerd met high performance vet, Arcanol Load 460, wat zich bewezen heeft in wind turbine applicaties en andere grote lagers. Het vet is speciaal ontwikkeld voor hoge belastingen en een ruim temperatuurbereik, het is waterafstotend en corrosie werend.

Schaeffler heeft de cilinderlagers in X-Life kwaliteit geproduceerd. Een van de grootste klantvoordelen van X-life in deze toepassing is het significant hogere dynamisch draaggetal dat resulteert in een langere levensduur. Een belangrijk aspect in de designfase was de calculatie en analyse van het lager in de kabelwielen met behulp van het Schaeffler calculatieprogramma Bearinx.

Ten gevolge van het strikte tijdschema voor de revisiewerkzaamheden, moest de levering van de lagers in een redelijk korte tijdspanne voltrokken worden. De productie van de lagers vond plaats in Hoechstadt, Duitsland. De montage van de lagers in de kabelwielen werd gedaan bij Hollandia Infra in Krimpen aan den Ijssel in samenwerking met twee Schaeffler field engineers en de inzet van twee grote inductie heaters.

Het project werd gecoördineerd door lokale Schaeffler technologie specialisten in samenwerking met het hoofdkantoor Schweinfurt en experts van de fabriek Hoechstadt.

Publisher: Schaeffler Nederland B.V.
Country: Nederland

Related media
Downloads

Package (Press release + media)

Share Page

Schaeffler applies cookies to secure an optimal use. With the further use of this website you accept the application of cookies. More Information

Accepteren